כיצד נשמור על עצמנו על מנת לא להפוך תשושי נפש?

דמנציה, או בשמה העברי שיטיון, היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בימינו – ובעיקר כמובן בקרב קשישים, שבעקבות הדמנציה ובשלבים מתקדמים שלה הופכים תשושי נפש. החשש להפוך מאדם עצמאי, בעל יכולת חשיבה וכושר שיפוט, לאדם שהקוגניציה שלו פגועה ללא היכר, הוא עצום– וכתוצאה מכך מושקע מאמץ לא מבוטל למציאת דרכים להפחית את הסיכון להפוך לתשושי נפש (מה גם שעלויות הטיפול בתשושי נפש אסטרונומיות – ב-2010, למשל, היא הוערכה בכ- 600 מיליארד דולר!)

חשוב להדגיש שלחלק ממחלות הדמנציה יש גם מרכיב גנטי, שאותו – לפחות לעת עתה – קשה לשנות, אבל בהחלט ניתן לשנות מרכיבים רבים אחרים בחיי היומיום. הקפדה על אורח חיים בריא כבר מגיל צעיר יחסית עשויה בערוב ימינו להיות ההבדל בין תפקוד עצמאי סביר לבין הפיכתנו לתשושי נפש.

תזונה נכונה

מספר מחקרים מצאו קשר בין דיאטה ים תיכונית לבין הסיכוי להפוך תשושי נפש – קשר הפוך כמובן, כשהקפדה על הדיאטה (פחות בשר אדום, יותר דגנים, דגים, שמן זית וכמובן פירות וירקות) מפחיתה את הסיכון לדמנציה. הסיבה לכך היא שתזונה זו שומרת על לב בריא ומונעת יתר לחץ דם.

גם לוויטמין E השפעה חיובית על שימור תאי המוח צלולים ומתפקדים היטב. אגוזי קשיו, שומשום, אגוזי ברזיל, גרעיני חמניות – כל אלה כשהם טריים עשירים בוויטמין מועיל זה.

מחקרים אחרים, אגב, ממליצים על דרך מהנה מאוד להפחית את הסיכון להפוך תשושי נפש: כוס יין אחת ביום.

תרגילי מוח

פעילות אינטלקטואלית ויצירתית גורמת למוח ליצור קשרים חדשים בין הנוירונים, פעולה שמחזקת את עמידותו של המוח בפני דמנציה ומפחיתה את הסיכון להפוך תשושי נפש. פעילות שכזו יכולה להיות פתרון תשבצים, משחקי קלפים (שכמובן מספקים גם הנאה ובמקרים רבים גם אינטראקציות חברתיות מהנות), לימוד תחומים חדשים (באופן פורמלי ולא פורמלי) ועוד.

פעילות חברתית

מחקר רחב היקף של כ- 2,000 נבדקים שנערך בשבדיה ובפינלנד לאורך שני עשורים גילה כי הסיכוי של מי שחי בגפו בגיל העמידה ללקות באלצהיימר (הגורם מס' אחת לדמנציה) גדול פי שניים ממי שחי בזוגיות. אבל לא רק זוגיות בריאה מפחיתה את הסיכון להפוך תשושי נפש – גם "סתם" פעילות חברתית ענפה תורמת רבות, אם כי ככל שהגיל עולה, כך קשה יותר לשמר את המפגשים החברתיים ועל כן עולה חשיבותה של הזוגיות.

פעילות גופנית

גם אורח חיים ספורטיבי עשוי להפחית את הסיכון ללקות בדמנציה. פעילות גופנית מדרבנת את הגוף להזרים יותר דם ויותר חמצן למוח, ואלו מסייעים למוח לשמר את יכולותיו ולהגן על עצמו.

תרגיל מומלץ במיוחד, אגב, הוא עמידת ראש שמזרימה דם עשיר למוח ומונעת את ניוון כלי הדם שבו.
כיצד נשמור על עצמנו על מנת לא להפוך תשושי נפש?